Veckoplanering ht 2010

Vecka 51

På måndagen vecka 51 ska vi lära oss mer om 1900-talslitteraturen genom att ni läser och kommenterar varandras ”författarporträtt”.

På  tisdagen ska vi ”knyta ihop säcken” och ha utvärdering av kursen. Är du osäker på om du gjort alla uppgifter som ingått i kursen, kan du kolla här: http://wastes.skolbloggen.se/2010/10/05/checklista/

Har ni köpt julklapparna än? Här kan ni se ett bildspel över ”årets julklapp” från 1988 och framåt, skapat av Lotta Larsson och publicerat på bloggen IKT i vår vardag (i hennes inlägg kan du även läsa om hur ”årets julklapp väljs ut):

Årets julklapp
View more presentations or Upload your own.

Vill du ha hjälp att hitta julgåvor som kan glädja fler än mottagarna? Då kan den här webbplatsen vara ett bra tips:  http://www.godhandling.se/valkommen/

Vecka 49 och 50

Dessa två veckor ska vi hålla de muntliga proven.

Grupp 1 Julia, Lisa, Hedda, Emmy, Agnes och Louise, Diana, Petra och Kajsa håller sitt på måndagen v 49 (om inte alla i gruppen hinner eller kan redovisa på måndagen, så kan jag även på tisdagen före lektionen, förslagsvis någon gång efter kl 9.20).

Grupp 2 Kim, Emma, John-Henry, Harald, Henrik, Elias, Robin  och Johannes håller sitt på tisdagen v 49.

Grupp 3 Amy, Ulrika, August, Gabriel, Filip, Oskar, Yousef , Victor och Oliver håller sitt på måndagen v 50.

Om vi inte hunnit alla eller någon varit sjuk så kan jag även före lektionen tisd v 50.

Medan andra grupper redovisar ska du jobba med följande uppgift: http://wastes.skolbloggen.se/2010/11/22/larobokstext-om-1900-talsforfattare/ På tisdagen vecka 50 ska era texter vara färdiga och publicerade på bloggen Elever & lärare tipsar & diskuterar. Då ska ni nämligen läsa varandras författarpresentationer.

På tisdagen vecka 50 kommer ni att få tillbaka det skriftliga nationella provet och så kommer vi att pyssla med dialekter och lite språksociologi: http://wastes.skolbloggen.se/2010/12/06/lite-mer-sprakhistoria-dialekter-och-spraksociologi/.

Vecka 48

Läxa till månd v 48 är att ni ska lämna in ert pm till det nationella provet.

Denna vecka (v 48) jobbar vi med följande uppgift i mindre grupper: http://wastes.skolbloggen.se/2010/11/22/vecka-48-spraksociologi-och-dialekter/

Vecka 47

Phu! Det är en kraftansträngning att göra den skriftliga delen på det nationella provet i svenska. Hoppas att det har gått bra för er och att ni är nöjda med ämnena och med era texter! Det ska bli spännande att läsa vad ni skrivit!

Denna vecka, vecka 47, ska ni skriva era pm till det nationella provets muntliga del och förbereda er för era föredrag. Ta därför med er texthäftet till lektionerna. Vi ska också prata om planeringen av resten av terminen. Vi har lite språkvetenskap och 1900-talslitteratur kvar att jobba med. Hur vill ni lägga upp det? När ni gör era muntliga prov måste resten av klassen jobba självständigt med något. Vi måste alltså välja ett arbetssätt och material som ni trivs att jobba självständigt med.

Vecka 45 och vecka 46

Några av er har fortfarande inte skickat era argumenterande texter som bifogade filer till urkund. Gör det!!!

Dessa två veckor förbereder vi oss inför det nationella provet. Vecka 45 läser vi i text- och bildhäftet och tittar på och diskuterar kopieringsunderlaget för det skriftliga provet.

Läxa till månd vecka 46 är följande uppgift:
http://wastes.skolbloggen.se/2010/10/20/presentera-och-reflektera-kring-texter-och-bilder-i-provhaftet/

På måndagen och tisdagen vecka 46 så ska ni läsa varandras inlägg och kommentera dem, därför är det viktigt att ni är färdiga med era texter redan när lektionen börjar på måndagen. På tisdagen jobbar vi som inte åker till Lund vidare med förberedelserna/ ett slag repetition av det ni känner att ni behöver titta mer på  (men vi gör inget nytt).

Om ni har några frågor inför provet så hojta till!

Här har jag gjort ett test som ni kan göra för att förbereda er inför det nationella provet i Svenska B (ni behöver inte registrera er någonstans utan skriver bara era namn innan ni ”testar” er):

Testa dina kunskaper inför det nationella provet i kursen Svensk B!

PS. Direktlänken till testet är: http://testmoz.com/1790

På onsd den 17 nov kl 8.10 ska ni skriva det nationella provet i svenska. Provet tar ca 5 timmar, så efter att ni skrivit det är ni lediga (och antagligen ganska trötta).

Vecka 44

Hoppas att ni får ett riktigt skönt lov!

ImageChef.com

Här kommer en läskig film inför Halloween:

Videon nedan vann i kategorin  Best Short Film and Best Concept vid 2006 års Chicago Horror Film Festival.

Vecka 43

Läxa till måndagen vecka 43 är att essän ska vara färdig. Då ska grupperna läsa varandras essäer och ge tips på förbättringar. Innan ni går på novemberlov vill jag att era essäer ska vara helt färdiga. Ni ska ha skrivit essän och lagt till en bild och bildtext som tydligt kan kopplas till ert ämne, gett respons på en annan grupps essä och ni ska ha bearbetat er essä.

På måndagen ska Oliver, Kim, Elias, Robin, Oskar och Diana hålla sina tal. De som varit sjuka eller vars tal inte hanns med förra veckan får också chansen att hålla sina tal nu. Även denna vecka har jag möjlighet att stanna kvar ett tag om ni kan och vill.

Om det är någon som inte hunnit eller inte kunnat hålla sitt tal tidigare så kan jag komma tidigare på tisdagen. I så fall vill jag att de som varit sjuka eller frånvarande av andra skäl också passar på att komma, så att vi får lite publik, för det känns väldigt konstlat att hålla tal för en person – är man väldigt få passar SAMtal bättre!

På tisdagen ska vi prata om det nationella provet. Ni har redan fått ut texthäftena. Har ni frågor kring provet? Jag tänkte att vi ska prata om temat ”språk” och om hur uppgifterna brukar se ut. Är du lite nyfiken på provet kan du läsa mer här redan nu: http://cwaste.skolbloggen.se/svenska/nationellt-prov-i-svenska-b-kursen/

Vecka 42

Läxa till månd vecka 42 är att debattartikeln ska vara färdig och inskickad till urkund, ni ska ha fått respons av mig och därefter bearbetat den och publicerat den på bloggen Elever & lärare tipsar & diskuterar. De som av olika skäl inte kan göra detta till måndagen 18/10 måste istället göra det så fort som möjligt. Ok?

Denna och nästa vecka ska ni hålla tal och skriva på essäerna. Ni ska också studera bilder och texter i texthäftena till det nationella provet och förbereda er för det skriftliga och muntliga provet.

Måndag 18/10 håller följande grupp av elever sina tal: Emma, Petra, Kajsa, John-Henry, Harald, Henrik, Edgar och Johannes. Vi börjar direkt med talen kl 14.45, så de andra får bara 5 min på sig att ta datorer och sedan kör vi. Har ni möjlighet att stanna längre än 15.10, så vore det bra, för då hinner vi hålla alla talen. Annars har vi svårt att hinna 8 tal. Pratar vi inte så mycket mellan talen går det så klart snabbare, men de samtalen kan ge en hel del … Ni bestämmer.

På tidagen den 19/10 träffas vi redan kl 9.20 och vi kör igång med talen direkt. Amy, Ulrika, August, Gabriel, Filip, Yousef och Victor håller sina tal. Kl 10.40 kommer resten av klassen och då passar jag på att berätta mer om det muntliga provet och dela ut några stenciler med frågeställningar och annat som kan vara bra att ha när man förbereder sig för det muntliga provet. Därefter tar de elever som vill ha datorer och jobbar med sina essäer eller studerar texter och bilder i det nationella provets texthäfte och vi fortsätter med talen.

Vecka 41

Nu ska ni redovisa de argumenterande talen i smågrupper. Under tiden skriver ni andra på era essäer. Här ligger uppgiften: http://eastsmoothhigh.wikispaces.com/Digitala+medier

Den första gruppen som redovisar för varandra (på måndagen 11/10) är Hedda, Emmy, Julia och Louise samt Agnes, Diana och Lisa. Vilka ska redovisa på tisdagen 12/10?

Vi har pratat mycket om vad man ska tänka på när man ger respons. Jag märker att vi skulle ha behov av att även tala om vad man ska tänka på när man tar emot respons. Detta ska vi också göra den här veckan. Förhandsblänkare: Se den respons ni får som en värdefull gåva!

Vad blir nästa moment, efter argumentationerna och essän? undrar ni kanske … Jo, nu har texthäftena till det nationella provet kommit. Det börjar alltså bli dags att så smått förbereda sig för det nationella provet. Temat kommer som sagt att vara ”språk”.

Vi kommer även att ha lite språkhistoria och språksociologi den här terminen. Jag skulle också vilja att ni fick chansen att välja en 1900-tals roman (i så fall en s.k. klassiker) att läsa och så småningom på något vis redovisa för klassen.

Vecka 40

Nu har jag läst följande debattartiklar efter att de redovisats via Urkund: Gabriel, Johannes, Ulrika, Emmy, Emma, Hedda, Harald, Petra, August, Lisa, Henrik,  Amy, Oliver, Kim, Louise, Filip, Agnes och Yousef. Bra jobbat! Nu börjar jag så smått att kommentera, men det kommer att ta ett tag att gå igenom alla uppsatser. Så försök att ha tålamod. 🙂 Ni som inte är uppräknade här, bör snarast skicka era debattartiklar i form av bifogade filer till urkund med följande adress: charlotta.wasteson.og@analys.urkund.se. Lycka till!

Jag har skickat en projektbeskrivning till Webbstjärnan. Den kan ni läsa här: http://webbstjarnan.se/bidragen?option=com_bidrag&view=bidrag&Itemid=138&layout=element&id=278&Itemid=202 Om ni har förslag på hur vi kan förbättra den så tar jag tacksamt emot tips!

Läxa till måndagen och gruppindelningen för essäskrivandet står här: http://wastes.skolbloggen.se/2010/09/28/gruppindelning-nar-vi-nu-jobbar-med-essaerna/

På måndagen kommer Forskningsnätet Skåne att ha ett arrangemang som ni ska gå på. Pelle Snickars kommer och föreläser om digitala medier: vilken roll de spelar i samhället i dag och vilken roll de förväntas spela i framtiden. (Om du är lite nyfiken på Pelle Snickars kan du hitta  intressant material via Svensk Mediedatabas. Här kommer adressen:  http://smdb.kb.se/catalog/search?q=pelle+snickars&x=0&y=0.)

På måndagen (strax före forskningsnätets arrangemang) ska vi prata lite mer om essän som ni ska skriva och ni får förbereda er inför Pelle Snickars föreläsning. Har ni några frågor ni vill ställa till honom? Vem ska fotografera (förslag: en elev per grupp) och eventuellt filma någon kort och intressant sekvens? Antecknar alla i gruppen eller ska ni dela upp arbetet på något mer sätt? Ska alla i gruppen gå på det efterföljande seminariet?

På tisdagen pratade vi om hur talet ska gå till:

Vecka 39

Senast måndagen den här veckan vill jag att ni har finputsat och skickat in era texter i form av bifogade filer till urkund:
charlotta.wasteson.og@analys.urkund.se.

På måndagen ska vi tala lite om ”bedömningsmallen för den argumenterande texten”. Vad tyckte ni? Var den till någon hjälp? Kändes den bra? Var det något som saknades, kunde strykas eller förbättras?

Därefter ska vi tala om det muntliga anförandet och lite mer om retoriska knep och ni ska få tid att skriva tal. Ni ska nu nämligen formulera ett argumenterande tal (5 min) om det ämne som ni skrivit er debattartikel kring. Detta gör vi i mindre grupper. Är det kanske lagom att vi delar klassen i tre-fyra delar? Här kan du läsa ett inlägg med tips kring vad du ska tänka på när du skriver talet: ”Argumenterande tal” och här kan du läsa bedömningskriterierna för talet: ”Bedömning av muntlig uppgift”.

Innan det nationella provet skulle jag vilja att ni fick bekanta er med essä-formen. Därför har jag gjort en gruppuppgift kring detta som vi går igenom på tisdagen vecka 39. Den kan ni läsa här: Pelle Snickars och essäer. Gruppuppgiften tänker jag mig att ni ska jobba med samtidigt som de argumenterande talen redovisas. Låter det ok?

För att komma igång börjar vi under tisdagen med att läsa in oss lite kring Pelle Snickars och hans forskning. Uppgifter ligger även i inlägget om Pelle Snickars och essäer och låter så här:

Gå in på Wikipedia och komplettera/redigera artikeln om Pelle Snickars: Pelle Snickars – Wikipedia. Till er hjälp kan ni till exempel ta följande sidor (kom gärna överens sinsemellan i klassen i klassrummet eller om det sker på fritiden via till exempel FB, msn, Skype eller Twitter så att ni inte sitter och gör ändringar i wikipediaartikeln samtidigt, för då är ju risken stor att ni förstör för varandra):

http://www.kb.se/om/organisation/Avdelningen-for-forskningsverksamhet/Medarbetarna-pa-Avdelningen-for-forskningsverksamhet/Pelle-Snickars/

http://www.pellesnickars.se/

Läxa till nästa vecka och gruppindelningen för essäskrivandet står här: http://wastes.skolbloggen.se/2010/09/28/gruppindelning-nar-vi-nu-jobbar-med-essaerna/

Vecka 38

Jag har nu skrivit generell Respons på era diskussionsinlägg som jag vill att ni läser. Det mesta har vi redan talat om på lektionstid, men fördelen med skrift är att man kan ta del av det flera gånger och vid det tillfälle och i den takt man själv vill. Jag vill att ni ska komma in i en arbetsgång där ni skriver, bearbetar och skriver om, ger respons och får respons och förbättrar era texter ytterligare. Allt eftersom ni skriver kommer vi att se vad vi behöver jobba mer med. Säg till om ni har önskemål! Man blir aldrig fullärd och allt kan alltid förbättras. Det är vad ni kan vid slutet av kursen som ska betygssättas, därför är det viktigt att vi tränar systematiskt nu.

Jag har märkt att en del av er är lite osäkra kring när man ska använda subjektsformen ”de” och när man ska använda objektsformen ”dem”. Därför har jag lagt ett inlägg på bloggen om detta ”När ska det vara “de” respektive “dem”? Man säger ”medans”, men skriver ”medan” – alltså utan -s. Skriv de resp dem (inte dom) när vi jobbar i svenskan. Jag är lite petig, men det är jättebra om ni säkert lär er skillnaden mellan subjekt och objekt.

På måndagen satt vi i smågrupper och redovisade för varandra hur arbetet med argumentationsartiklarna går. Ni tog upp följande saker som ni redogjorde för varandra:

1. Vad jag valt för tes (syfte med min text) och hur jag gjort den tydlig

2. Vad jag har valt för argument och stöd för mina argument för att övertyga mina läsare … Glöm inte bort ditt eventuella motargument.

3. Vad jag har gjort för att anpassa mig efter vilka som ska läsa artikeln (mina mottagare) …

4. Vad jag har gjort för att anpassa mig efter var texten är tänkt att publiceras (medium/kanal) …

På tisdagen ska ni läsa varandras insändare/debattartiklar, ge kommentarer på dem (kamratrespons) och bearbeta era texter (efter att ni fått respons på dem). Jag tänker mig att ni läser en eller två kamraters texter. Vad tycker ni? Jag återkommer om detta.

När ni ger kamratrespons vill jag särskilt att ni kommenterar (skriv vad som är bra och tips på saker som kan göras ännu bättre):

1. Vilken är tesen? Är den tydlig? Behöver den bli ännu tydligare?

2. Vilka är argumenten? Är de starka och logiska? Kan de direkt kopplas till tesen?

3. Vilken typ av stöd för argumenten för eleven (egna erfarenheter, konkreta exempel, forskning, statistik)? Är stödargumenten övertygande?

4. Har eleven anpassat sig efter sina mottagare (en bred allmänhet, som består av kloka människor som inte har specialstuderat området)? Hur syns det?

5. Har eleven anpassat sig efter vad det är för typ av text och var texten skulle publiceras? Är det en typisk debattartikel? Skulle den passa i en dagstidning?

6. Är texten intresseväckande och engagerande? Ger skribenten ett seriöst och kunnigt intryck? Blir du övertygad? Vad i texten bidrar till detta?

7. Publicera din repons senast torsdag den här veckan som en kommentar till din kamrats debattinlägg. (Ju snabbare du ger och får respons, desto snabbare kan du börja bearbeta och finputsa din artikel.)

8. Skriv ett inlägg på din egen blogg där du berättar vems debattartikel som du kommenterat och vad artikeln har för rubrik. Länka till din kommentar.

9. Bearbeta efter den respons du fått och nya idéer som du har. Ta gärna hjälp av ”bedömningsmallen”. Ändra bara sånt du vill ändra. Det är din text, som du bestämmer över och som du ansvarar för.

10. Senast måndag nästa vecka vill jag att ni har finputsat och skickat in era texter i form av bifogade filer till urkund:
charlotta.wasteson.og@analys.urkund.se.

Jag tipsar också om sidan Fröken Wastesons länkar, där jag successivt samlar mitt material. Kanske har du ibland lättare att hitta ”gammalt” material där än på bloggen?

Jag vill också tipsa om att jag lagt en text på bloggen Elever & lärare … som ni kan titta på när ni funderar över hur man kan redovisa varifrån man fått sitt material: http://cwastes.skolbloggen.se/2010/09/20/att-lara-pa-distans/ Jag har även lagt in några andra nya inlägg där, bl.a. ett om valet som jag hoppas ska leda till diskussioner.

Vecka 37

Denna vecka ska ni leta material och skriva på era insändare/debattartiklar. Dessa får ni i läxa att skriva färdigt till senast tisdag morgon v 38.

Vi kommer också att tala om uppgiften (den ligger här: Uppgift: Skriv en insändare eller debattartikel) och vad man ska tänka på när man skriver argumenterande texter.

Här kommer en kort sammanfattning:

1. Bestäm dig för förutsättningarna och anpassa dig efter dem!

2. Bestäm dig för vad du vill åstadkomma. Vilket är syftet med din text? Vilken tes har du valt?

3. Leta och samla material.

4. Värdera och sålla ut det som du tycker passar dina syften bäst.

5. Planera din text! (Skriv en disposition!) Tänk särskilt på inledningen och avslutningen och på att du ska ha med tre argument för din tes (och eventuellt ett motargument som du bemöter). Se till att du har belägg (d.v.s. stöd) för dina argument. Beläggen kan vara i form av egna och andras erfarenheter ur vardagen eller i form av undersökningsresultat. Lite siffror är ofta bra. 😉

6. Skriv din text! Skriv gärna flödigt, utan att haka upp dig för att fundera över enskilda formuleringar.

7. Bearbeta och bearbeta igen!

8. Publicera artikeln på din blogg senast tisd morgon v 38. Den ska finnas där när lektionen börjar, så att du kan få respons på den.

9. Ge och få kamratrespons på lektionen på tisd nästa vecka.

10. Bearbeta igen.

SLUTMÅLET: Skicka in artikeln till urkund i form av en bifogad fil. Adressen är: charlotta.wasteson.og@analys.urkund.se. Glöm inte att bekräfta vem du är genom att klicka på den länk som skickas till din e-postadress och fylla i för- och efternamn (och eventuellt klass).

Vecka 36

Denna vecka ska ni läsa och kommentera minst 6 inlägg på bloggen Elever & lärare tipsar & diskuterar. Fyra av kommentarerna kan vara korta reaktioner på bara några ord, men två av kommentarerna ska vara mer fullödiga och omfatta mellan 100 och 200 ord. Här kan ni läsa tips om vad ni ska tänka på när ni kommenterar (särskilt vid de längre kommentarerna är detta viktigt): Att skriva kommentarer.

Läxa till tisdag är att skriva ett kort inlägg på samma blogg (Elever & lärare tipsar & diskuterar) där du tipsar om något som du tycker är viktigt, nyttigt, inspirerande, intressant, avskräckande eller roligt. Reflektera kring det: till exempel något om varför du tycker det är intressant eller viktigt eller något om dina egna erfarenheter kring det. Skriv också en fråga till dina läsare som har med ditt tips att göra.

När du är färdig med dessa två moment (att kommentera och att skriva ett inlägg), så skriv ett inlägg på din personliga blogg där du berättar vad du gjort och länka till dina kommentarer och till ditt inlägg.

Läxa till nästa vecka är att ni läser varandras inlägg (dem som ni skrev denna veckan) och kommenterar dem. Jag vill att ni ska kommentera ett inlägg utförligt och ytterligare två mycket kort! Lägg länkar till era långa kommentarer i era blogginlägg. På så vis får vi alla era lite större redovisningar samlade på ett ställe och er blogg kan fungera som ett slags portfolio.

Vecka 35

Vi fortsätter med dikter och du kommer att skriva egna dikter såväl i grupp som individuellt. Här kommer gruppuppgiften resp den individuella uppgiften. Här får ni några tips om Textformatering.

Det nationella provet närmar sig. Här har jag skrivit ett inlägg om det: Nu är temat för NP klart. Har ni önskemål om vad vi ska träna inför provet? Skriv i så fall en kommentar på detta inlägg!

Det är dags för er att göra era projektarbeten. Här har jag skrivit ett inlägg om det: Projektarbetstider. Har ni önskemål om något ni vill träna i svenskan inför era projektarbeten? Skriv i så fall en kommentar på detta inlägg!

Checklista:

Vecka 34

Denna vecka jobbar vi med dikter. Vi går igenom viktiga begrepp och tränar oss i att göra diktanalyser. Här kan du läsa mer om lektionsplaneringen: Viktiga begrepp och träning i diktanalys.

Vecka 33

NV08

Välkomna tillbaka kära elever!

ImageChef.com

ImageChef.com

Vad tycker ni om de nya skoltröjorna?


ImageChef.com Poetry Blender

Vad gillar ni texten på tröjornas baksida? 😉

Framtiden är Er!

Hoppa till verktygsfältet