Veckoplanering vt 2010

Vecka 23
Vi började tisdagens lektion med en tävling i epoker, författare och verk. Ulrika Frising korades till mycket värdig vinnare. Hon hade 24 rätt av 25 möjliga och dessutom har hon gjort alla uppgifter på kursen med stort engagemang och hög kvalitet! Grattis!

Ni är många som gjort fantastiska redovisningar och skrivit fantastiskt fina läsloggar. Dessutom har ni gett varandra muntlig och skriftlig respons på ett mycket seriöst och generöst sätt! Plötsligt känner jag att jag skulle vilja ha presenter till Er Alla!!!

Därefter påbörjade vi en utvärdering av det här litteraturhistorie-momentet och av kursen i stort. Här är några frågeställningar som vi utgick ifrån. Komplettera gärna genom att skriva era tankar och åsikter i form av en kommentar till inlägget: Utvärdering av svenska B-kursen och avsnittet i litteraturhistoria: renässans till 1900-tal.

När vi träffas nästa termin ska ni diskutera vad ni har för önskemål för resten av kursen ”Gruppuppgift: önskemål för nästa termin”!

Får ni tid över så läs fritt på bloggarna: mina och era klasskamraters inlägg och kommentarer. (Tips: Visa din aktivitet genom att skriva vad du tänker kring det som du läser.)


ImageChef.com Poetry Blender

Vecka 22
Ni skriver färdigt kommentarer till de tre epokerna. Därefter ska ni läsa och kommentera ytterligare några läsloggar och då kommer ni att jobba med de här kriterierna: Respons och bedömning av skriftliga uppgifter. Totalt vill jag att ni ska ha läst och kommenterat minst 2 läsloggar av varje sort (d.v.s. Läslogg 1, Läslogg 2 och Läslogg 3). När ni har fått respons från mig och från kurskamrater, så får ni gärna gå in och förbättra era texter. En del synpunkter kanske ni inte håller med om och då ska ni naturligtvis inte ändra i texten, men en hel del synpunkter är säkert väldigt användbara. Tips: Ibland när jag får respons så gillar jag inte de förslag på lösningar som responsgivaren ger mig. Ändå har jag stor nytta av synpunkterna, för jag inser att det textpartiet har brister och behöver förbättras. Ingen läsare är den andra lik, men vi brukar haka upp oss i läsningen på ungefär samma ställen.

Här kan du läsa min generella respons på era läsloggar:
Respons på första läsloggen
Respons på andra läsloggen
Respons på tredje läsloggen

Vecka 21
På tisdagen 25/5 tar vi redovisningen om Lagerlöf. Därefter kommer vi att lägga tid på att läsa och kommentera blogginlägg: era läsloggar och mina inlägg kring litteraturhistorien. Här kommer tips på vad ni kan tänka på när ni skriver kommentarer: Kommentera mera!

OBS! Läxa till fredag är att läsa två läsloggar (läslogg 2 och läslogg 3) och skriva kommentarer till dem.

På fredag ska ni sätta er i grupper på ca 3 elever och åter läsa inläggen om upplysningen, romantiken och realismen . Läs även det korta inlägget om Upplysningstiden som handlar om 1720-1790 och inlägget om Revolutionernas tid vilket främst handlar om senare delen av 1700-talet och hela 1800-talet, men dessa två inlägg använder ni som bakgrund – ni behöver inte skriva kommentarer till dem.

Efter varje epok, som ni läser om, skriver ni i gruppen en gemensam kommentar på inlägget. Här kan ni läsa tips på hur man kommenterar. Kommentarerna ska handla om hur samhället påverkade författarna och deras verk och vice versa (på samma sätt som ni skrev kommentarer på inlägget om Upptäckternas och enväldets tid).

Vecka 20
På tisdagen 18/5 blir det Stagnelius och realismen och senare hälften av 1800-talet och Dickens. (Gruppen kring Dostojevskij ska också vara beredd.)

På fredagen 21/5 blir det Dostojevskij och svenskt 1800-tal och Strindberg. (Gruppen kring Lagerlöf ska också vara beredd.)

Vecka 19
På tisdagen 11/5 blir det romantiken och det tidiga 1800-talet och Goethe och Stagnelius. På fredagen är ni lediga.

Hoppas att ni får ett fint lov!

Vecka 18
Vecka 18 ska vi njuta av föreläsningar och läsa och diskutera texter. Vi redovisar i den ordning som står i uppgiften, d.v.s. på tisdagen 4/5 börjar vi med upplysningstiden och Voltaire och Swift. På fredagen 7/5 kl 12.40-13.20 tar vi Bellman. (OBS! Tänk på att denna vecka och de följande vara beredd på att vi måste bryta ordningen om någon blir sjuk! Ta alltså med er ert redovisningmaterial, även till lektioner som det är tänkt att andra ska hålla.)

Jag tänker, när det blir ett bra tillfälle, tala om 1800-talet i stort och något om vad som kännetecknar realismen (utifrån mitt blogginlägg här på bloggen). Vi kommer också att läsa ett exempel på hur ett avsnitt ur romanen Oliver Twist låter olika beroende på vilket berättarperspektiv man väljer.

Söker ni sommarjobb? För någon vecka sedan skrev jag lite tips kring detta på vår blogg Elever & lärare tipsar & diskuterar: ”Dags att söka jobb?” Lycka till!

Här kan ni läsa en kort och klok liten bok om undervisning: Att lära och lära ut. Lycka till på tisdag (och de efterföljande lektionerna)!

Jag har nu kompletterat blogginlägget Att använda andras bilder med en bra film från Internetkunskap.se. Om du känner dig lite osäker på hur man ska göra när man infogar bilder i sin blogg eller hur man ska skriva hänvisningar till den bild man tagit, så är det en mycket bra (och kortfattad) film att se! (Här kommer även en direktlänk: Så hittar och använder du bilder på nätet.)

Vecka 17
På tisdagen kommer jag att jämföra romantiken (ca 1790-1830) med föregående epok, d.v.s. upplysningstiden (ca 1720-1790). Därefter kommer vi att se en film på knappt 30 min om Goethe, Byron och Shelley. Den tid som blir över av lektionen får ni använda till förberedelser inför era lektioner.

På fredagen får ni tid att arbeta med er fördjupning. Ta därför med er material som ni behöver för detta.

Läxan den här veckan är att förbereda gruppens lektion, enligt uppgiften på ”Upplysning, romantik och realism”. Redovisningarna är tänkta att börja tisd vecka 18. När ni förbereder er bör ni tänka på era mottagare:

Vecka 16
Bestäm er för vilka tre kurskamrater ni vill jobba med (resp en grupp på fyra elever) och vilken författare och utdrag ni vill hålla i. Principen först till kvarn gäller.

Jag tycker att är man till exempel bara två som vet vad man vill, så kan man ändå skriva en kommentar på vilket område man vill ha. Då kan ytterligare en önska att få vara med i den gruppen. Och då löser det sig. Är inte det ok?

Skriv alltså en kommentar till inlägget Upplysning, romantik och realism så fort ni vet vad ni vill. Bläddra gärna i kursboken för att få inspiration till ert val.

Mitt förslag är att nästa vecka ägnar vi åt förberedelser. Veckan därpå kör vi. Om vi behöver lägga extra tid på formen (fixa med teknik eller dyl), så tar vi även tisd 17 till det.

På onsdag den 21/4 har Forskningsnätet Skåne ordnat att Pelle Snickars kommer hit för att tala om digitala medier. Vad kul att ni ska gå på det! När vi träffas på fredagen tänkte jag att vi följer upp det lite grand.

Vecka 15
Denna vecka ska vi se på filmen Orlando och relatera den till det vi har talat om vad gäller dramaturgi och berättarteknik i största allmänhet. Ta med er Voglers ”Hjältens resa” och så tar jag med mig de andra utdragen som vi jobbat med tidigare (om episkt och klassiskt dramaturgiskt berättande). Ni kan läsa mitt inlägg här på bloggen med lite användbara länkar och så tänkte jag att ni i samband med att ni ser filmen också diskuterar den i små grupper (3-4 personer per grupp) och så skriver alla grupper vars en kommentar till mitt inlägg. I denna kommentar ska ni bl.a. berätta om olika berättartekniker och -knep som ni särskilt lagt märke till i filmen och vilka effekter de hade på er.

Några elever i klassen berättade att ni har flera prov nästa vecka och vi bestämde därför att den tredje och sista loggen inte behöver lämnas in förrän tisd veckan därpå, d.v.s. tisd den 20/4. Är det ok?

Vacka 16 tar vi fart med litteraturhistorien igen. Jag har ordnat med böcker till dem som inte redan har, men tyvärr glömde jag att ta med dem i dag … Sorry! (Men ni som redan har böcker kan börja fundera över vilken författare och text ni skulle vilja presentera.)

Vecka 14
Vi ska på tisdagen prata om berättarteknik. Ni ska bl.a. studera skillnaden mellan den klassiskt dramaturgiska modellen och episkt berättande och så ska jag berätta om några vanliga berättartekniska knep. Vi kommer att jobba med materialet till den tredje och sista läsloggen och så kommer ni att få papperskopior på ett avsnitt ur Svenska språket handbok av Ulf Jansson samt två avsnitt ur Manus och dramaturgi för film av Thomas Granath. Jag kommer också att ge er lite generell respons på era andra läsloggar.

Vi pratade om ifall vi ska se och analysera en film för att träna oss lite på detta. Mitt förslag är i så fall att vi ser: Orlando baserad på en bok med samma namn av Virginnia Woolf. Vad säger ni om det?

På fredagen har ni yrkesvägledning på förmiddagen. Klockan 12.40 träffas vi dock som vanligt i B019 och då ska vi ägna oss åt 1700- och 1800-talen och bakgrunden till romantiken, realismen och naturalismen. Eller … ska vi börja med filmen? Hmmm …

Tar ni då och då en titt på bloggen Elever & lärare tipsar & diskuterar? Jag har skrivit några tips där (bl.a. om en gratis kurs i sociala medier, om högskoleprovet och om en kurs i att skriva dikter) och ni är välkomna att själva skriva inlägg (och kommentarer) i bloggen.

Vecka 13
Påsklov!

Vecka 12
Det börjar bli dags för samtal kring era studier. Jag har bedömt att ni alla hittills har visat prov på tillräcklig kunskapsutveckling. Alla har inte gjort alla uppgifter, men jag har alltså tillräckligt mycket bedömningsunderlag för att tro att var och en av er kan uppnå minst betyget godkänt på kursen. Jag tror att många av er kommer att uppnå betygskriterierna för VG också, och att några kommer att klara kriterierna för MVG, men ni bör ha i bakhuvudet att den här kursen är mer krävande än A-kursen. Någon gång i maj räknar jag med att ha en mer klar bild av läget. Då har ni nämligen hunnit skriva ett flertal texter och hållit några muntliga framträdanden. Ni har också fått möjlighet att visa kunskaper i textanalys och litteraturhistoria. Den huvudsakliga språkhistorien och sociolingvistiken kanske vi väntar med till nästa termin?

Vecka 12 ska vi på lektionerna prata om viktiga begrepp och lite allmän litteraturhistoria, utifrån detta material: Epoker och begrepp, del 1 och Upptäckternas och enväldets tid. Vi kommer också att njuta lite av Molières kvickhet. Jag tipsade er om trailern till filmen om Molìère i förra veckans planering, men jag får erkänna att trailern inte är så lockande … (Varför måste det vara så svårt att göra bra trailers?!) Ta med er Texter och tankar och möjlighet att anteckna!

Är du sugen på att se scener ur Hamlet igen kommer här några förslag: Hamlet resp ”Sängkammarscenen” i Hamlet.

På fredagen v12 ska ni ha publicerat er andra läslogg på er blogg. De som inte är färdiga då, måste i förväg komma överens med mig om när de ska vara färdiga (till exempel innan påsklovet är slut). Kontakta mig!

Ni som fortfarande inte är färdiga med er första logg, måste naturligtvis också komma överens med mig om när ni ska lämna in den.

Vecka 11
Vecka 11 ska vi skriva en kort kommentar till filmatiseringen av En midsommarnattsdröm samt läsa varandras läsloggar och kommentera dem. Jag har skrivit respons på era första läsloggar här och jag har skrivit instruktioner för vad ni särskilt ska titta efter när ni läser varandras blogginlägg här. Nästa vecka kommer ni också att få mer detaljerade tips kring nästa läslogg. Min plan är att den ska vara skriven fredag vecka 12. Är det ok? Jag skickar en enkät via e-posten som ni svarar på. (Hoppas det funkar! :-))
Vi kommer också att tala om bl.a. renässansen, humanismen, boktryckarkonsten, reformationen, kolonier, envälden, klassicismen och den kvicke dramatikern Molière. Jag funderar också på om vi skulle se följande franska film före påsklovet. Jag tycker nämligen att den är jättebra och tydligt visar prov på Molières stora begåvning och dilemma. Vad tycker ni?

Egentligen skulle jag vilja att ni fick se ”sängkammarscenen” med Hamlet och hans moder (och vålnaden) också … Den är så fruktansvärt bra! Men det hinner vi väl inte …

I vilken ordning vi gör vad vet jag inte i skrivande stund; jag vill försöka få ihop det rent logistiskt … Har ni några önskemål kring planeringen före påsk, så skriv gärna en rad t.ex. här på skolbloggen.

Vecka 10
På tisdag ser de sista 10 minutrarna på filmen om Shakespeare och pratar lite om renässansen. Därefter ser vi första hälften av En midsommarnattsdröm . På fredagen ser vi andra delen och summerar intrycken. Dessutom redovisar ni era blogginlägg (d.v.s. era första läsloggar). Att ha skrivit dessa till på fredag är läxan.

Vecka 9
Som ni ser har jag bytt tema på bloggen. Jag är fortfarande inte nöjd med läsvänligheten, men det här är väl lite bättre, eller vad tycker ni? Jag tyckte att det andra var snyggt innan jag började lägga in något material, men ju mer jag lade in, desto plottrigare och mer svårläst blev det …

Efter sportlovet ska vi hålla på med litteraturhistoria, romanerna och skriva läsloggar på bloggarna. På fredagen v 9 ska ni ha läst ungefär 1/3-del av boken eller ca 50-70 sidor. Detta är alltså er läxa. Då ska vi prata om hur man kan inleda en historia på många olika sätt och ni ska diskutera i grupper och skriva individuella blogginlägg. Vad vi ska göra på tisdagen har jag inte bestämt än … Troligtvis pratar vi om renässansen och The Great Shakespeare! Om vi skulle se någon filmatiserad version av något av hans dramer … har ni något önskemål om drama och/eller filmatisering då? Har ni sett något redan? Skriv gärna ett meddelande till mig om du tycker något i frågan!

Vad gäller läsloggarna kan ni redan nu läsa en preliminär plan här:
http://wastes.skolbloggen.se/2010/02/19/lasloggarna/

Vecka 7
Sista veckan före sportlovet ska ni välja en roman ni vill läsa och vi ska slutgiltigt bestämma hur vi ska jobba med den. Jag har ett förslag …

Vi ska också prata om vad man ska tänka på när man använder bilder i sin blogg och ni ska kontrollera att ni har gjort följande (annars kompletterar ni smidigt och snabbt):

  1. redovisat er instruktion muntligen (vi har några redovisningar kvar)
  2. skrivit er presentation av er själva och skickat en länk till den
  3. skrivit om era förkunskaper och förväntningar i ämnet
  4. skrivit en individuell kommentar till inlägget om Wikipedia
  5. skrivit tillsammans med er grupp kommentar till de två inläggen om bloggar (vad kännetecknar bloggar och vad kan de användas till i skolan)

Före lovet ska alltså allt detta vara färdigt. Min tanke är att vi ska utnyttja stoffet i de olika inläggen och kommentarerna senare den här terminen när ni ska träna er i att skriva artiklar.

Vecka 6
I fredags delade jag ut tre papper: ett papper med vad man ska tänka på, ett papper med ett exempel på hur man kan jobba med en text och ett papper med en text ”Ung yrkesplan” som ni ska läsa och stryka under i. I mitt fack i lärarkorridoren lägger jag några extra kopior, till Victor, Kim, Clara och Kajsa och andra som kanske saknar dem. 🙂

Här kommer fler tips kring referatskrivning: http://wastes.skolbloggen.se/2010/02/05/att-skriva-referat/

OBS! Vecka 6 kommer vi enbart att skriva med papper och penna (inga datorer), så glöm inte penna, pennvässare och sudd!

På tisdag ska ni ha med er texten ”Ung yrkesplan” med understrykningar (=läxa till tisd). De första 45 minutrarna på lektionen ska ni skriva ett referat på den. Den sista kvarten av lektionen kommer jag att visa några exempel på hur referat på texten kan se ut. Jämför med vad du själv har skrivit.

På fredagen ska ni få en ny text att skriva referat på. Denna gång får ni inte ut texten i förväg . Den första timmen kommer ni alltså att få läsa och stryka under och skriva era dispositioner. Sedan har ni lunch och annat en stund. De sista 40 min kommer ni att skriva era referat och jag kommer att ta in det ni skrivit efter lektionen.

Vecka 5
Denna vecka ska vi jobba med wikis. Ni ska bekanta er med Wikipedia och med Wikispaces och undersöka och diskutera vad man kan använda wikis till. Mitt förslag är att ni börjar med att slå upp ordet Wiki på Wikipedia! Två flugor i en smäll?! 😉

Mitt planeringstips är att ni ska använda tisdagen i första hand till att undersöka Wikipedia och så fortsätter vi med Wikis på fredagen.

Uppgifterna ligger på Fröken Wastes uppgifter:
http://wastes.skolbloggen.se/2010/01/29/bekanta-dig-med-wikipedia/
http://wastes.skolbloggen.se/2010/01/27/borja-med-wikis/

Har ni frågor eller synpunkter så hör av er via mail eller meddelanden i skolbloggen.se!
Lycka till!

PS. På fredagen redovisar dessutom de grupper som inte ännu hunnit ge sina instruktioner. Äntligen ska vi få lära oss hur gör och vad man ska tänka på när man namnger och byter namn på sin blogg, när man lägger etiketter och taggar, när man skriver kommentarer och godkänner andras kommentarer, när man vill byta utseende på sin blogg, när man vill lägga till olika typer av användare och när man gör länklistor!!!

Vecka 4
Många av er har skickat era länkar till ”om” och ”mina förväntningar på svenska b”. Dessa har jag skrivit korta kommentarer på. Om ni inte fått kommentarer på era texter har ni antingen glömt att skicka länkarna eller så har det blivit något fel. Skicka i så fall ett nytt mejl till mig!

På tisdagen ska ni ge muntliga instruktioner. Jag tar med mig en projektor och en dator, så att ni kan visa medan ni instruerar. I övrigt ska ni diskutera (diskussionsuppgifterna på Elever & Lärare tipsar och diskuterar) och sammanfatta vad ni kommit fram till. Publicera era sammanfattningar som kommentarer till respektive inlägg.

Läxa till fredag är att titta på olika typer av bloggar. Under rubriken Vad kännetecknar bloggar? kan ni hitta en länk som leder er till Webbstjärnan och där kan ni hitta flera fina exempel på webbplatser med genomtänkt innehåll och form! Ett ställe där man kan hitta snygga webbplatser är www.webdesignerwall.com.

Leta efter både bra och dåliga exempel på bloggar och webbplatser. Inspireras och fundera över vad som gör att en blogg eller webbplats är bra resp dålig och fundera över vad man kan använda dem till!

På fredagen redovisar ni era instruktioner. Resten av tiden ska ni jobba med uppgifterna Vad kännetecknar bloggar? och Hur kan du ha nytta av WordPress och skolbloggen.se i skolarbetet?.

Lycka till!

Vecka 3
Första veckan (v. 2) fick ni börja bekanta er med bloggverktyget WordPress och skolbloggen.se och jag fick lära känna er en smula genom att kika lite på era presentationer av er själva och era tankar kring kursen. Skicka mig, nu när ni är färdiga med era texter, ett meddelande där ni ger mig länkarna till ert inlägg och till sidan ”Om”! Jag ser fram emot att få läsa era texter!

Denna vecka (v. 3) ska ni träna er i att skriva instruktioner. Gå in på bloggen Fröken Wastes skrivuppgifter och jobba med uppgiften där! Vi ska på lektionstid komma överens om vilka grupper som ska skriva vad. Min tanke är att ni, när allt som står i uppgifter är klart, även ska presentera era instruktioner muntligt inför klassen med hjälp av dator och projektor. Min förhoppning är att detta ska kunna ske redan på fredag, vad tror ni?

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.

Hoppa till verktygsfältet